Rakennusalalle oppisopimuksella

Aki Aalto hakeutui Helsingin kaupungin rakennusviraston konepajalle oppisopimuskoulutukseen päästyään armeijasta. Hänellä oli jo suoritettuna rakennusalan perustutkinto, mutta jatkokoulutus tuntui luontevalta vaihtoehdolta. Aki myöhästyi työhaastattelusta auton rikkouduttua. Hän kuuli jälkeenpäin, että se oli syynä siihen, ettei häntä valittu ensimmäisten joukossa.

Mutta jonkin ajan kuluttua hänen tuleva esimiehensä Pertti Nurmela pyysi häntä töihin. Näin alkoi Akin ura Helsingin kaupungin rakennusvirastossa, josta Helsingin kaupungin rakennuspalvelu Stara eriytettiin vuonna 2009.

Aki suoritti ensin korjausrakentajan perustutkinnon ja sen jälkeen kirvesmiehen ammattitutkinnon oppisopimuksella.  Viihdyin työssäni oikein hyvin sillä pidän siitä, että saan aikaan jotakin näkyvää käsilläni. Mutta ura kulkeutui kuitenkin esimies- ja johtotehtäviin.

– Muistan kun esimieheni soitti ja pyysi keskustelemaan. Ajattelin, että mitähän olen oikein tehnyt ja valmistauduin tällä mielellä keskusteluun. Mutta Pertti kysyikin olisinko halukas ryhtymään työnjohtajaksi. Samalla voisin suorittaa työteknikon opinnot oppisopimuskoulutuksella. Viikon mietittyäni ja keskusteltuani työtovereidenkin kanssa päätin kokeilla, kertoo Aki.

Sittemmin Aki on edennyt rakennuspäälliköksi. Samalla hän on suorittanut ammattikorkeakoulussa insinöörin tutkinnon. Aki johtaa nyt korjausrakentamisen toimistoa, jossa työskentelee kaksi työpäällikköä, 10 työnjohtajaa ja noin 110 työntekijää.

– Oma työni on nykyisin ihmisten johtamista ja talouteen sekä asiakassuhteisiin liittyvää, sanoo Aki.

Oppisopimuskoulutus yksikön kehittämisen strategiassa

Oppisopimuskoulutus on korjausrakennustoimistossa rekrytointistrategiana. Miltei kaikki työntekijät on palkattu ensin oppisopimukseen tai he ovat suorittaneet jatko-opiskeluja oppisopimuksella. Oppisopimuskoulutus on erinomainen tapa saada uutta työvoimaa. Siinä työnantaja näkee, mihin tulokas pystyy. Työntekijä oppii myös talon tavoille.

Oppisopimuskoulutus on kehittynyt omasta oppiajastani täällä Starassa. Nyt koulutussuunnittelija seuraa opiskelijoiden etenemistä ja teoriaopinnot koulussa nivoutuvat paremmin työssä oppimiseen.

Kun saa opin oppii myös opettamaan

Aki sanoo, että heidän yksikössään on oppimista tukeva ilmapiiri. Kun työntekijät ovat itse olleet opissa työpaikalla, niin he ymmärtävät uusia tulokkaita. Meillä saa tehdä ”tyhmiäkin kysymyksiä”. Esimerkiksi itse olin usein kärsimätön työssäni. Piti saada nopeasti aikaiseksi. Mutta uskon, että kun olin työpaikkakouluttajana, niin minulla oli oman kokemukseni tuomaa kärsivällisyyttä ohjata ja neuvoa. Virheet kuuluvat oppimiseen.

– Ensimmäinen virhe on oppimista, toinen virhe on huolimattomuutta ja kolmas on sitten jo liikaa, sanoo Aki.

Tulevaisuuden suunnitelmia

Akilla on tällä hetkellä omassa elämässä suuria muutoksia. Lapset ovat aloittaneet päiväkodissa kun vaimo on palannut töihin. Harrastuksiin jää vähemmän aikaa.

– Mutta kun on tilaisuus, lähden pelaamaan pipolätkää, reikäpalloa (sählyä) tai jalkapalloa.
Jatko-opinnot ovat jo myös mielessä.

–Tulevaisuudessa aion  pyrkiä suorittamaan jatko-opintoja joko ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa, Aki pohdiskelee.

Leave Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *