Mittametalli Oy:n toimitusjohtaja Jari Kolehmainen oli pudottaa kokeneenkin koulutustarkastajan penkiltä kertoessaan, että nuori levyseppähitsaajaopiskelija Jesse Klami oli vuoden vaihteessa siirtynyt yrityksessä yhtiökumppaniksi. Jarin ideologia työstä on sellainen, että hän pyrkii opettamaan kaiken nuoremmille ennen kun siirtyy itse jäähdyttelemään. Hän kertoo, että yritysjärjestelyjen jälkeen omistuksesta myytiin 32 prosenttia henkilöstölle. Vastuun ja vallan jakaminen on selvästi lisännyt motivaatiota ja entuudestaankin hyvää ME-henkeä.
– Jaa, älä panttaa! Jumiutumista omaan erinomaisuuteen pitää välttää. Niin pitkään aikaan et etene, kun et pysty jakamaan osaamistasi, sanoo innostunut toimitusjohtaja.
Kone- ja metallialan perustutkinnon opiskelija Jesse Klami myhäilee toimitusjohtajan ja tuotantojohtaja Jukka Merikarin välissä.
– Oli selvää, että halusin metallialalle. Äidin siskon mies oli töissä isossa metalliyrityksessä hitsarina, ja ajattelin, että tuossa on ura minullekin, toteaa Jesse.
Jesse valitsi yhteishaussa ykkösenä metallin ja aloitti opinnot Koulutuskeskus Salpauksessa Heinolassa. Opintokortissa oli hyvällä opintomenestyksellä 80/120 opintoviikkoa siinä vaiheessa, kun kolmannen vuoden opiskelijassa syttyi ajatus siirtyä loppuajaksi oppisopimuskoulutukseen. Vanhemmat kannustivat, ja nuori mies haki reippaasti itse oppisopimuspaikkansa. Jukka Merikari vakuuttui nuoren asenteesta ja selvitti koulutusasioita opettaja Anssi Mikkolalta ja koulutustarkastaja Rita Onkalolta.
– Viikon sisällä istuttiin palaverissa, jossa laadittiin oppisopimuksen opiskeluohjelma. Jesse sai työpaikkakouluttajakseen Juha Tikkaniemen ja reviirikseen uutuuttaan hohtavan putkilaserin, kertailee viime syksyn tapahtumia Jukka.
– Kaikki yhteistyöhankkeet koulujen kanssa, ja esim. laatuun liittyvät lyhytkoulutukset kuin myös tapaamiset yritysten kesken, ovat todella arvokkaita! Niitä ehdottomasti lisää, toivoo Jukka.
Jessen työssä oppimisen kaikki arvosanat ovat kiitettävä 3 -tasoa, ja osapuolet ovat syystäkin tyytyväisiä. Robottikurssi on vielä tulossa ja lopputyö tekeillä. Opettaja Heikki Pohjosellakaan ei ole moitteen sijaa.
– Jesse pohtii, että osaaminen on vielä teknistä. Suunnittelu- ja kehittämistaidot ovat kehittymässä. Taloudellinen vastuu näkyy venymisenä, ylitöitäkin on tullut tehtyä. Sosiaalisissa taidoissa ei ole moittimista ja työporukassa tulee hyvin toimeen. Työkasteessa ei ole jäyniä koettu. Muinaiset sarviviinatkaan eivät ole enää tätä päivää, naureskelee Jari.
OPPISOPIMUSKOULUTUKSEN ERITYISMUOTO: 2+1 -MALLI – MIKÄ SE ON?
Kolmivuotisen ammatillisen koulutuksen 2+ 1 -koulutusmallissa opiskelija suorittaa viimeisen vuoden opinnot työsuhteessa oppisopimuksella.
Työnantaja saa motivoituneen työntekijän, jolla on takanaan noin 80 ov ammatillisia perusopintoja sekä koulutuskorvauksen työssä oppimisen ohjauksesta. Työnantaja tekee päätöksen opiskelijan valinnasta oppisopimukseen. Työnantaja perehdyttää työtehtäviin ja työturvallisuuteen, ohjaa, tukee ja arvioi työpaikalla tapahtuvaa oppimista.
Opiskelijan näkökulmasta opintotuki ja opiskelija-alennus loppuvat – tilalle tulevat palkka ja oppisopimukseen kuuluva opintososiaalinen tuki sekä työpaikalta työntekijän etuudet. Opiskelu painottuu työssä oppimiseen, työkokemus karttuu. Syntyy mahdollisuus työllistyä yritykseen ammattiin valmistumisen jälkeen.
Oppilaitoksessa opiskelijalle tehdään henkilökohtainen opiskelusuunnitelma. Salpaus järjestää teoriaopinnot, opettaja ohjaa ja arvioi työssä oppimista ja ammattiosaamisen näyttöjä yhdessä työpaikkakouluttajan kanssa. Koulutuksen järjestäjä/koulutustarkastaja arvioi oppisopimustyöpaikan soveltuvuuden, tekee ja hyväksyy oppisopimuksen, osallistuu ohjaukseen sekä seuraa oppisopimuksen toteutumista. Koulutustarkastaja auttaa eri osapuolia.
Salpauksessa yksittäisiä 2+1 opiskelijoita on ollut jo vuodesta 2011 monilla eri aloilla. Mallin uranuurtajia ovat olleet rakennus- sekä sosiaali- ja terveysala. Liiketalous ja puhdistuspalveluala ovat jatkaneet aktiivisesti mallin jalostamista.