Toimitusjohtaja Tarja Aromaa ja Johanna Jokinen.

Opiskelupäivät siirtyivät työpaikalle

Parempi asiakaspalvelu ja lisämyynti olivat lähtökohtana Kulmakonditorian henkilökunnan oppisopimuskoulutukselle. Osatutkintoja varten kehitettiin oma menetelmä, jossa oppilaitosopiskelut korvattiin valmentajalla.

Kulmakonditoria on perheyritys, jolla on seitsemän kahvilaa ja oma leipomo. Yritys panostaa voimakkaasti henkilöstön kouluttamiseen ja käyttää siinä paljon oppisopimuskoulutusta.

– Meillä oppisopimus on yrityslähtöistä. Konseptimme on hyvin haasteellinen. Oma tuotekehitys ja leipomo takaavat omaperäiset, käsintehdyt tuotteet, joita saa vain meiltä. Jokaiselle työntekijälle on annettava oma perehdytys, jotta täällä pystyy työskentelemään. Isoille massoille suunnattu koulutus ei taivu meidän tarpeisiin, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Tarja Aromaa.

Muun muassa tästä syystä oppisopimuskoulutukseen kuuluvat lähipäivät siirrettiin oppilaitoksesta työpaikalle.

– Palkkasimme ulkopuolisen valmentajan, joka tulee sovittuina päivinä työpaikalle, todellisiin tilanteisiin opettamaan ja valmentamaan.

Tällä hetkellä yrityksessä on meneillään parikymmentä oppisopimusta. Osa henkilöstöstä suorittaa hotelli- ja catering-alan tutkinnosta kaksi tutkinnonosaa oppisopimuskoulutuksella.

Esimies ja työpaikkakouluttajana toimiva Johanna Jokinen kertoo, että valmentaja neuvoo ja ohjaa myyjiä muun muassa parempaan asiakaspalveluun, asiakkaan kohtaamiseen ja salin siisteyteen.

– Valmentaja opastaa työntekijää, joko oikeassa asiakastilanteessa tai sitten hän seuraa taustalla, miten tilanne menee ja käy sen läpi ohjattavan kanssa myöhemmin.

Valmennuksen tavoitteet on tarkkaan määritelty.

– Työpaikkakouluttajilla on arviointilomakkeet, joilla he arvioivat henkilön työskentelyä koko ajan. Näin pystymme arvioimaan työn tekemistä ja kehittymistä koko prosessin ajan, ei pelkästään tutkintotilaisuudessa. Valmistava koulutus tapahtuu työpaikalla normaalissa arjessa ja näyttötutkintotilaisuudessa katsotaan koko prosessi, Aromaa kertoo.

Ensin koulutettiin esimiehet

Tärkeä osa koulutusta on myös työpaikkakouluttajien ja esimiesten toiminta. Siksi ennen myyjien lisämyyntikoulutusta koulutettiin esimiehet.

– Olemme määritelleet esimieheen kohdistuvat laatuvaatimukset, jossa puhumme ohjaamisesta ja perehdyttämisestä sekä valvonnasta ja seurannasta, Aromaa kertoo.

Esimiehenä toimimista harjoiteltiin muun muassa työvuoroissa, joissa kaikki tehtävät hoidettiin esimiesten voimin. Jokainen toimi vuorollaan esimiehenä muiden hoitaessa työntekijöiden tehtäviä.

– Valmentaja seurasi esimiehen toimintaa ja antoi siitä palautetta ja kehittämisideoita jokaisen työhön. Uskon, että tämä oli huomattavasti tehokkaampi tapa täsmäkouluttaa henkilöstöä, koska palaute sekä asiakkailta että valmentajalta tulee samantien. Tässä henkilö oppii itse hoksaamaan ja ymmärtämään asioita. Samalla kun pelisilmä kehittyy, kehittyvät myös esimiestaidot, Aromaa toteaa.

Hän uskoo, että jatkuva henkilöstön kouluttaminen on myös keino sitouttaa työntekijät yritykseen. Siksi yhteistyö Keudan Oppisopimuskeskuksen kanssa on jatkuvaa.

Leave a comment