Sirkku Ohvo

– Nuoret haluavat oppia ja saada tutkinnon, MERCURIA Kauppiaitten Kauppaoppilaitoksen erityisopettaja ja reformilähettiläs Sirkku Ohvo kertoo. Vasemmassa kuvassa oppilaitoksessa opiskelevia nuoria.

Valta päättää opinnoista toi lisää motivaatiota

Mitä tapahtuu, kun opiskelijat saavat itse päättää monelta he tulevat kouluun, mitä he päivän aikana opiskelevat vai seurustelevatko he mieluummin kavereiden kanssa? Motivaatio kasvaa ja opintojen keskeytykset putoavat minimiin.

Vantaalla toimivassa Mercuria Kauppiaitten Kauppaoppilaitoksessa on voinut opiskella liiketoiminnan perustutkinoa poikkeuksellisella tavalla jo vuosia. Opiskelija saa itse päättää, mitä ja millä tavalla hän opiskelee. Hän voi valita esimerkiksi, haluaako olla projektissa vai tehdä tentin vai opiskella verkkokursseja. Hän voi päättää, tuleeko kouluun yhdeksältä vai kymmeneltä ja miten pitkään opiskelee ja myös senkin opiskeleeko vai ei. Ainot säänöt ovat, että kouluun on tultava joka päivä ja että itseä ja muita on arvostettava.    

– Ensimmäisen tunnin joku saattaa pelkästään istuskella, mutta aika pian he tulevat sanomaan, että voisin tehdä tämän tai tämän tehtävän, muutosta käynnistämässä ollut erityisopettaja ja reformilähettiläs Sirkku Ohvo kertoo.  

Kaikki alkoi, kun Ohvo huolestui muutama vuosi sitten muutaman opiskelijan opinnoista. He myöhästelivät tai jättivät kokonaan tulemasta kouluun. Sen sijaan, että Ohvo olisi läksyttänyt heitä, hän kehotti opiskelijoita tulemaan kouluun, vaikka vaan kahville ja tapaamaan kavereita.

–  Sanoin, että olen luokassa kymmenestä kolmeen ja keitän kahvia, kun tulet.

Luokkaan haettiin sohva, laitettiin musiikkia soimaan ja luovuttiin turhista säännöistä. Ja nurinkurista kyllä, kun ketään ei pakotettu opiskelemaan, lisääntyi nuorten halu opiskella ja keskeyttämiset putosivat minimiin.

Tapa opiskella vaihtelee

Jotsissa eli joustavassa ja työvaltaisessa opiskelijaryhmässä kaikki opiskelevat liiketoiminnan perustutkintoa, mutta opiskelija saa valita, mitä tutkinnon osia hän suorittaa. Suunnitelma elää ja tutkinnon osia voidaan vaihtaa matkan varrella.  

– Meillä ei ole yhteisiä oppitunteja eikä yhteisiä lukujärjestyksiä, vaan kaikki opiskelevat eri asioita omassa tahdissaan. Luokassa on samaan aikaan opintojen eri vaiheessa olevia opiskelijoita.

Osa oppimisesta tapahtuu projekteissa. Sirkku Ohvo ottaa esimerkiksi Kauppakeskus Myyrmannin tyhjään liiketilaan viime syksynä perustetun minikauppakeskus Mercuriuksen. Oppilaat myivät siellä eri kauppojen tuotteita pienellä provisiopalkkiolla.

– Projektissa he oppivat kauppiasyrittäjyyttä, markkinointiviestintää, asiakaspalvelua ja visuaalista myyntityötä. He kilpailivat keskenään muun muassa siitä, kenellä oli kaunein osasto ja paras liikevaihto.

Toinen onnistunut projekti oli pop-up -kirjamyymälä, jossa opiskelijat hoitivat itsenäisesti yrittäjän puolesta liikkeen pyörittämisen.

Laajenee muuhunkin opetukseen

Muutos on vaatinut paljon myös neljältä Jots-opettajalta. He ovat heittäneet rohkeasti romukoppaan kaiken vanhan ja aloittaneet ennakkoluulottomasti nuorten ohjaamisen uudella tavalla. Osa opiskelijoista etenee opinnoissaan itsenäisesti ja toiset tarvitsevat enemmän apua.

– Omaa substanssiosaamista on pitänyt laajentaa ja muuttaa omaa asennetta, mutta se on tuonut lisää mielenkiintoa työhön. Esimerkiksi minä en voi enää opettaa vain oikeusoppia, vaan minun pitää pystyä opettamaan vähän kaikkea.

Jots-ryhmän keskeyttämismäärät ovat pienet ja he ovat työllistyneet opintojensa jälkeen hyvin. Samaa opetusmallia onkin tarkoitus laajentaa Jots-ryhmän lisäksi muuhunkin opetukseen.

–  Enää ei voida olettaa, että kaikki oppivat yhtä aikaa ja samassa tahdissa, Ohvo toteaa. Mercuria sai viime vuonna koulutuksen laatupalkinnon.